БОРОТЬБА З БУЛІНГОМ

Як розпізнати ознаки вербування дитини? Рекомендації батькам і освітянам

Російські спецслужби використовують різноманітні методи для вербування українських дітей, намагаючись дестабілізувати ситуацію в країні. Серед найпоширеніших способів — залучення підлітків через психологічний тиск, маніпуляції та фінансові винагороди. Найчастіше на звʼязок виходять через соціальні мережі та месенджери, зокрема телеграм-канали. Ворог пропонує легкий заробіток за виконання простих завдань — від малювання графіті та розклеювання листівок до більш серйозних злочинів, як-от: підпалів автомобілів військових, трансформаторних підстанцій та відділень пошти.

Важливо пам'ятати: пильність та відкрите спілкування з дітьми є ключовими умовами у запобіганні їхньому вербуванню.

У межах спільної програми «Безпечна школа», яку реалізовують Міністерство освіти і науки та Міністерство внутрішніх справ, розроблено рекомендації для батьків та освітян, щоб уберегти підлітків від вербування ворогом.

Ознаки, на які варто звернути увагу:

  • Фінанси і майно: у дитини з'явилися дорогі речі, гаджети або кошти, походження яких вона не може пояснити.
  • Зміни в поведінці: дитина раптово стала замкнутою, проводить більше часу в соціальних мережах, уникає розмов з дорослими про своє онлайн-життя.
  • Інтереси: зʼявляється раптова зацікавленість військовою справою, політикою, критичною інфраструктурою.
  • Зв'язки: нові знайомі, які можуть підштовхнути до протиправних дій.
  • Розмови про заробіток: віра в «легкі гроші» через інтернет або незнайомих осіб.

Рекомендації батькам:

  • Контроль і спостереження: будьте уважними до того, як дитина проводить час в інтернеті, у яких месенджерах та соціальних мережах спілкується, цікавтеся її новими знайомствами, особливо онлайн.
  • Відкрите спілкування: підтримуйте довірливі стосунки з дитиною, цікавтеся її захопленнями та колом спілкування, щоб вчасно помітити загрози
  • Фінансова грамотність: пояснюйте, що «легкі гроші» часто є обманом і можуть мати серйозні наслідки. А участь у протиправній діяльності завжди тягне за собою покарання, зокрема — позбавлення волі.
  • Цифрова безпека: навчайте дитину бути обережною в соціальних мережах, не публікувати особисту інформацію, використовувати налаштування приватності та уникати контактів з незнайомими людьми. Навчайте розпізнавати фейки та маніпуляції.
  • Правова обізнаність: розповідайте про відповідальність за злочини, зокрема в умовах воєнного стану. Наголошуйте, що за диверсію (ст. 113 Кримінального кодексу України) передбачено суворе покарання – до 15 років позбавлення волі або довічне увʼязнення. Окрім цього, відповідальність можуть нести й батьки.
  • Розпізнавання маніпуляцій: розкажіть дитині про поняття вербування та пов'язані з ним ризики. Пояснюйте, яка інформація є секретною та які наслідки її розголошення можуть бути. Навчайте критично ставитися до пропозицій швидкого збагачення та виконання «простих» завдань.

STOP БУЛІНГ!







#ПАМ'ЯТАЙТЕ, ЯКЩО ВИ Є СВІДКОМ ВЧИНЕННЯ БУЛІНГУ І МОВЧКИ СПОСТЕРІГАЄТЕ - ВИ ВИННІ В ЗНУЩАННЯХ ТАК САМО ЯК І БУЛЛЕРИ


Заходи, спрямовані на протидію булінгу в гімназії

  За даними різних досліджень, майже кожен третій учень в Україні так чи інакше зазнає булінгу в школі, потерпає від принижень та насміхань. 

  Серед батьків класними керівниками систематично проводяться виховні бесіди, на яких висвітлюються такі питання:

1. Булінг в Україні.
2. Жертви та ініціатори булінгу.
3. Форми та види булінгу.
4. Наслідки шкільного насилля .
5.Протидія булінгу.


  З метою попередження та протидії шкільним конфліктам педагоги-організатори проводять профілактичні бесіди з учнями, переглядають фільми та мультфільми про притидію булінгу.Вчитель інформатики Проців О.О. знайомить учнів НВК з терміном «кібербулінг», правилами поводження в Інтернеті. Школярі мають змогу бути присутніми на тренінгах та збагатити свої знання про безпечне і відповідальне використання Інтернету, формування інформаційної культури та відповідальної поведінки в мережі, а також вчитися безпечно користуватися соціальними мережами та протидіяти кібербулінгу.

ПЛАН ЗАХОДІВ,СПРЯМОВАНИХ НА ЗАПОБІГАННЯ ТА ПРОТИДІЮ БУЛІНГУ

на 2024-2025н.р.

1 Підготовка наказу «Про деякі питання організації виховного процесу у 2024-2025 н.р. щодо формування у дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок».

Останній тиждень серпня

В.о.директора 


2 Наради з різними категоріями працівників з питань профілактики булінгу (цькування): педагогічний персонал; · технічний персонал.

Серпень-Вересень

Заступник директора


3 Організація механізмів звернення та встановлення інформаційної скриньки для повідомлень про випадки булінгу (цькування)

Вересень

Класні керівники 1-9 класів, вихователі


4 Оновлення розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на сайті закладу освіти

Вересень

Відповідальний за роботу сайту гімназії


5 Підготовка банера з нормативними документами з профілактики булінгу (цькування) в освітньому середовищі для педагогів, школярів і батьків.

Жовтень

Заступник директора, учнівське самоврядування гімназії


6 Підготовка методичних рекомендацій для педагогів з вивчення учнівського колективу; · з розпізнавання ознак насильства різних видів щодо дітей.

Листопад

Заступник директора, бібліотекар


7 Підготовка тематичних буклетів за участю старшокласників

Січень

Вчитель правознавства


8 Перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних документів з профілактики булінгу (цькування)

Листопад

Заступник директора


9 Інформаційна акція для старшокласників «НІ! Булінгу в гімназії»

Грудень

Педагог-організатор, учнівське самоврядування


10 Виступ на загальношкільних батьківських зборах щодо профілактики булінгу (цькування) в учнівському колективі

Лютий

в.о.директора 


Робота з вчителями та іншими працівниками закладу освіти


1 Проведення навчальних семінарів для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходи реагування

Протягом року

Заступник директора


2 Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу

За результатами кожної чверті

Заступник директора


Робота з здобувачами освіти

1 Проведення тренінгів для старшокласників з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів

Протягом навчального року

Класні керівники, вихователі


2 Імітаційна гра для дошкілля і молодших школярів (1-4-й класи) «Якщо тебе ображають»

березень

Класні керівники 1-4 класів, вихователі


3 Тиждень толерантності

Лютий

Класні керівники 5-9 класів


4 Конкурс плакатів проти насильства «Шкільному боулінгу – ні!»

Березень

Вчитель образотворчого мистецтва


5 Години відвертого спілкування:

«Ми всі різні, ми всі однакові» 1-4 класи

«Як довіряти та бути вдячним тому, хто поруч» 5-9 класи

«Кібербулінг. Який він?» 9-11 класи

«Ти знаєш, що ти людина?» 1-11 класи

Листопад

Січень

Березень

Квітень

Травень

Класні керівники 1-9 класів, вчитель інформатики


6 Акція «10 днів без насильства»

Грудень

Класні керівники 1-9 класів

Педагог-організатор, учнівське самоврядування


Робота з батьками


1 Тематичні зустрічі з батьківською громадськістю

Протягом року

в.о.директора, заступник директора, педагог організатор


2 Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей,

Жовтень

Заступник директора


3 Тематичні зустрічі з батьківською громадськістю в класах та дошкіллі

Протягом року

Класні керівники 1-9 класів, вихователі


4 Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей

1 раз на місяць

Заступник директора, вчитель правознавства


5 Самооцінка закладу освіти за показниками безпеки, комфортності, інклюзивності

2 рази на рік

Адміністрація закладу, колектив закладу





Ми проти цькувань і образ. У випадку булінгу просимо звернутися до нас (конфіденційність гарантується) у формі нижче


ПОРЯДОК ПОДАННЯ ТА РОЗГЛЯДУ ЗАЯВ ПРО ВИПАДКИ БУЛІНГУ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ

Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)"

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19

Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)"

Процедура подання (з дотриманням конфіденційності) заяви про випадки булінгу (цькування)

1. Усі здобувачі освіти, педагогічні працівники закладу, батьки та інші учасники освітнього процесу повинні обов'язково повідомити директора навчального закладу про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

2. На ім'я директора закладу пишеться заява (конфіденційність гарантується) про випадок боулінгу (цькування).

3. Директор закладу видає наказ про проведення розслідування та створення комісії з розгляду випадку булінгу (цькування), скликає її засідання.

4. До складу такої комісії входять педагогічні працівники (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булерів, керівник навчального закладу та інші зацікавлені особи.

5. Рішення комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів комісії.

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу

  1. Директор закладу розглядає звернення у встановленому порядку.
  2. Директор закладу створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з'ясовує обставини булінгу.
  3. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то директор закладу повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
  4. Особи, які за результатами розслідування є причетними до булінгу, несуть відповідальність відповідно до частини другої статті 13 (вчинення правопорушень за статтею 1734) Кодексу України про адміністративні правопорушення.